-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:11154 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

شرايط كاملي كه يك مرجع تقليد بايد داشته باشد, چيست ؟ آيا بايد اعلم باشد؟

تقليد از مجتهدي جايز است كه علاوه بر مرد بودن , بالغ و حلال زاده و شيعهء دوازده امامي باشدو شرايط زير را نيز داشته باشد:

1 زنده باشد; بنابراين ابتدائاً نمي شود از مجتهد مرده تقليد كرد, ولي اگر از مجتهد زنده اي تقليد كند, سپس آن مرجع از دنيا برود, اگر وي اعلم از مجتهدان زنده باشد, بايد به تقليد او باقي بماند و در صورت مساوي بودن , با اجازهء مجتهدان زنده مي توان به تقليد از مجتهد مرده باقي بماند.

2 عادل باشد; منظور از عدالت , ملكهء نفسانيه يا تقوا و حالت خداترسي باطني است كه انسان را به انجام واجبات وادار كند و از ارتكاب گناهان كبيره يا اصرار بر گناه صغيره باز دارد.

3 حريث به مال , قدرت و رياست دنيا نباشد.

4 در فهميدن حكم خدا از همهء مجتهدان عصر خويش عالِم تر باشد و يا لااقل با آن ها مساوي باشد.()(پـاورقي 1.آيت ا... فاضل لنكراني , توضيح المسائل , ص 6 مسئله 3

بعضي از فقهاي گذشته و هم چنين مراجع حاضر, مانند آيت ا... فاضل لنكراني , علاوه بر همهء شرايط ذكر شده ,داشتن را نيز شرط دانسته اند. مقصود از مروّت اين است كه :

1 داراي اخلاق و آداب و عادات پسنديده باشد و از هر عادت و شيوهء ناپسند, اگر چه حرام نباشد,اجتناب كند;

2 از هر فعلي كه در نزد مردم منفور و ناپسند است , اگر چه ذاتاً مباح باشد, اجتناب نمايد;

3 از هر كاري كه بر پستي و دنائت طبع و دون همتي دلالت دارد, اجتناب كند.()

(پـاورقي 2.رساله محشي (ده نفري ) آيت ا... بروجردي .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.